Ad Bastiaanse

foto Ad Bastiaanse

Ad Bastiaanse

Dagvoorzitter

Ad Bastiaanse studeerde in 1989 af aan de Theateracademie van de Amsterdamse Hogeschool der Kunsten. Hij is al 30 jaar actief als acteur, spreker, dagvoorzitter en trainer in de publieke sector en het bedrijfsleven.

Sinds 20 jaar is hij gastdocent aan het Advanced Management Program van Universiteit  Nyenrode, waar hij training geeft over Creativiteit en Authenticiteit van Leiderschap. Sinds 2008 is Ad trainer bij Crestcom International Leadership & Management.
Hij is tevens afgestudeerd als A-verpleegkundige met als specialisatie Neurologie. Gedurende 7 jaar heeft hij gewerkt in de gezondheidszorg waar hij destijds veel te maken kreeg met innovatieve behandelingsmethodieken en technologie.

Ad heeft zich in 30 jaar tijd ontwikkeld tot een expert op gebied van Creatieve Intelligentie.
Zijn kennis over psychologie en neurologie uit de gezondheidszorg heeft hij gecombineerd
met methodieken over Creatief Denken en improvisatievermogen uit de Theaterwereld.

“Creatieve denkers zijn het kapitaal van de toekomst.
Vele onderzoeken wijzen uit dat binnen 5 à 10 jaar de rekenkracht van het menselijke brein het verliest van de slimme computer. Door automatisering en robotisering verdwijnen niet alleen banen, er ontstáán gelukkig ook vele nieuwe functies, bedrijven en banen.
In de verdergaande digitalisering van de economie worden creativiteit, kritisch en lateraal denken, slimme communicatie en emotionele intelligentie steeds belangrijker. Dat worden de skills van de toekomst.

De analytische en repetitieve taken zullen uiteindelijk allemaal worden uitbesteed aan ICT. Daarvoor in de plaats komt het oplossen van uitdagende en complexe vraagstukken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vermogen om verbanden te leggen tussen verschillende sectoren zoals informatica, biologie, gezondheidszorg, mobiliteit en onderwijs. We zullen vooral onze divergerende denksystemen en creatieve skills moeten ontwikkelen.
Alleen zo kunnen we blijven wedijveren tegen de opmars van kunstmatige intelligentie.”

Ad trad inmiddels op voor ruim 1900 bedrijven tijdens congressen en zakelijke bijeenkomsten in binnen- en buitenland. Als acteur stond hij tevens talloze keren voor de camera. Zo speelde hij enkele hoofdrollen en diverse gastrollen in speelfilms, TV series, commercials en bedrijfsfilms.